HTML

F o r d í t v a

Blogunk külföldi, jórészt napi- és hetilapokban megjelent cikkeket vesz át. Ezeket szerkesztőségünk munkatársai az adott nyelvből magyarra fordítják és ezen a felületen publikálják. Tevékenységünk non-profit, célunk, hogy látogatóink mértékadó és színvonalas írásokat olvashassanak, melyek segítségükre lehetnek akár egy tudományos igényű munka megírásakor, vagy pusztán a hétköznapokban. Mindenféle tanácsot és segítséget szívesen fogadunk, újabb munkatársak jelentkezését is folyamatosan várjuk. Kapcsolat: ezekielskate@gmail.com

Archívum

Linkblog

2009.03.15. 20:49 Szabó Márton

Diákok tízezrei kompjúterfüggők

Címkék: tudomány technika

 

SpiegelOnline, 2009. március 14.

 

Órák hosszat ülnek a számítógépnél és játszanak: a SPIEGEL információi szerint csupán a német kilencedik osztályosok közül több mint 14.000 fiatal komputerfüggő. További 23.000 tinédzser pedig komolyan veszélyeztetettnek számít.

Hamburg – a komputeres játékok felhasználásáról szóló legnagyobb német vizsgálat, amelyet az alsó-szászországi kriminológiai kutatóintézet (KFN) végzett a fiatalok körében, a SPIEGEL információi szerint riasztó eredményeket hozott. 

Megmutatkozott, hogy a fiatalok napjainkban jelentősen hosszabb ideig ülnek a gépnél, mint 2005-ben. Míg akkoriban a srácok tanítási napokon átlagosan 91 percet töltöttek ilyen játékokkal, a jelenlegi megkérdezés alkalmával ez már 130 percre rúgott. Ami a hétvégi napokat illeti: a szám 140-ről 167 percre emelkedett.

A lányoknál jelentősen alacsonyabban fekszik a játékkal eltöltött idő. Mindazonáltal a tanítási napokon itt is szinte megháromszorozódott, a hétvégi napokon pedig megduplázódott. Majdnem minden hatodik srác játszik még négy és fél óránál is többet egy nap. A KFN 44.610 15 éves fiatalt kérdezett meg országszerte a komputeres játékokhoz való viszonyukról.

Ugyan a féktelen játék önmagában még nem vezet automatikusan szenvedélyszerű függőséghez, mégis a KFN-vizsgálat felismerése alapján az online szerepjátékokkal való időtöltés rizikóerősítő tényező. A vizsgálat szerint ez különösen érvényes a Blizzard cég World of Warcraft nevű játékára, amely 11,5 millió felhasználójával világszerte a műfaj legkelendőbb terméke.

A megkérdezett 15 éves srácok közül a WoW-felhasználók átlagosan 3,9 órát játszottak naponta; azoknak a diákoknak a részaránya pedig, akik emellett szenvedélyszerű kontrollvesztéses viselkedést és elvonási tüneteket mutattak, eszerint a felhasználók 8,5 százalékára volt tehető. Ezért a KFN vezetője, Christian Pfeiffer nyomatékosan kérte a játék korhatárának 12-ről 18 évre való felemelését. 

SPIEGEL-információk szerint Tim K. számítógépének vizsgálata azt az eredményt hozta, hogy a tinédzser az ámokfutást megelőző este 19.30 körül a Far Cry 2 nevű játékkal kezdett játszani, végül 21.40 körül kapcsolta ki a gépet. A játék középpontjában egy úgynevezett Ego-Shooter áll és a játékosnak az a feladata, hogy kiiktasson egy elvetemült fegyverkereskedőt egy fiktív, afrikainak tűnő helyen.

Az interneten K. már hónapokkal ezelőtt nyilvánvalóan foglalkozott iskolai mészárlásokkal. A feltáró-nyomozó felismerése szerint a fiatal a több álnéven (például JawsPredator1) aktív volt az interneten, és többek között a MyVideo platformon is volt megfelelő profilja.

Az erfurti és emsdetteni iskolai mészárlásokkal kapcsolatos vitafórumok egyikén tavaly augusztus 23-án JawsPredator1 az Ámokfutók témához a következő bejegyzést tette: „Az egészben az a poén, hogy akik előre bejelentik, azoknak nem hiszi el senki.” A nyomozók úgy vélik, a bejegyzés szerzője a későbbi tettes.

Az esti gimnáziumban Tim osztálya is megvitatta az erfurti ámokfutást és az új fegyverkezési törvényeket. Itt Tim jártasnak bizonyult az előírásokkal kapcsolatban és tudta, hogy a szabályok egyike úgy szól: nem szabad emberre célozni. A Winnender Zeitung közölte, hogy K-nak januárban esszét kellett írnia „Fegyverkezési törvények szigorítása – igen, vagy nem?” témában.

A kutató-nyomozók a gyilkos otthoni komputerén mintegy 200 pornóképet is találtak, ezek közül több mint 120 darab úgynevezett bondage-kép volt, amiken meztelen, megkötözött nők láthatók. A Far Cry 2 mellett a Counter Strike és a Tactical Ops nevű lövöldözős játékok is telepítve voltak K. gépére.   

Apjának rendőrségi tanúvallomása szerint Tim legalább háromszor elkísérte lövőgyakorlatra a lövészegyesületbe, utoljára három hete. A fiú igyekezett kitanulni, hogy hogyan kell a fegyverekkel bánni. A gyakorlatokat a későbbi gyilkos fegyverrel, egy berettával végezte. A belügyminiszter, Wolfgang Schäuble (CDU – Német Kereszténydemokrata Unió) mindeddig „nem látja annak alátámasztását, hogy egy még szigorúbb fegyverkezési törvény megakadályozhatta volna a a wendlingeni és winnendeni ámokfutást”, ahogy azt a SPIEGEL tudtára hozta.

 De ezúttal „a politika feladata, hogy ilyen tapasztalatok alapján fenntartás nélkül vizsgálódjon és átgondolja: valóban ilyen sok fegyvert és muníciót kell tartania otthon egy lövészegyesület tagjának? Komolyan vállalják a felelősséget a fegyvertartók és a lövészegyesületek? Ezekre kell választ találni” – mondta Schäuble.

Forrás: http://www.spiegel.de/panorama/justiz/0,1518,613334,00.html

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://forditva.blog.hu/api/trackback/id/tr41004310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

herrandras 2009.03.16. 16:04:06

szerintem blama


az ámokfutó pöcs még csak pár napja halt meg. ennyi idő alatt nem lehet még csak elkezdeni sem egy normális kutatást, nemhogy bármi értékelhető végeredményt publikálni.

b.
süti beállítások módosítása